دیجیتال مارکتینگ چیست؟ - وبلاگ آرمانی
09127399399
پروفایل
digital marketing vector art

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی
5 سال پیش
زمان مطالعه : 12 دقیقه
0
ذخیره مطلب
5 سال پیش
زمان مطالعه : 12 دقیقه
0
تحریریه آرمانی
ذخیره مطلب

به زبان خیلی ساده ، دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی است که در فضای دیجیتال صورت می‌گیرد. اما تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی چیست؟ و چرا باید آن را در کسب و کار خود لحاظ کنید؟


دیجیتال مارکتینگ چیست؟

Digital Marketing (بازاریابی دیجیتال) اساسا هر نوع بازاریابی است که از ابزار دیجیتال استفاده می‌کند. 

برای چندین دهه ، تیم های بازاریابی دستورالعمل های قدیمی مثل تلویزیون ، تبلیغات چاپی و بیلبوردهای تبلیغاتی را به مشتریان برای تبلیغ محصولات و خدمات شرکت هایشان پیشنهاد می‌دادند و آن‌ها را متقاعد می‌کردند که پول خود را برای تبلیغات صرف کنند. سپس اینترنت در دهه‌ی 1990 به وجود آمد و تعداد وبسایت ها به صورت انفجاری افزایش یافت. کانالهای جدیدی مانند :  گوگل در سال 2001 و فیس بوک در سال 2004 ظهور کردند و یک عرصه کاملا جدید برای بازاریابی ایجاد شد.


در روز های اول ، رویکرد به بازاریابی دیجیتال همانند روش بازاریابی سنتی بود ، فقط این بار با استفاده از کانال های جدید مثل : صحبت در مورد محصولات در وبسایت ، نمایش بنر تبلیغاتی در سایر وبسایت های محبوب و نشریات آنلاین (درست مثل تبلیغات چاپی در مجلات) و سپس محصولات یا خدمات خود را همانگونه که همیشه آن‌ها را می‌فروختند ، به فروش می‌رساندند. با گذر زمان ، بازاریاب ها متوجه شدند که فضای دیجیتال یک راه کاملا جدید برای ارتباط با مشتریان و فروش ارائه می‌دهد و نیاز به یک رویکرد کاملا متفاوت دارد. تغییر دیگر ، اینکه آزانس های تبلیغاتی یک تیم دیجیتال که جدا از تیم سنتی بود داشتند. امروزه ، همه چیز در بازاریابی ، دیجیتال است و باید به طور کامل به استراتژی کلی بازاریابی سازمان شما متصل شود.


چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار شما ضروری است؟

امروزه نیازی نیست تا یک متخصص دیجیتال باشید تا بدانید که مشتریان شما هزینه و زمان زیادی را به صورت آنلاین صرف می‌کنند. مانند خیلی ها ، آن ها در گوگل جستجو می‌کنند ، وبسایت های خبری را مرور می‌کنند ، سلفی خود را در اینستاگرام ارسال می‌کنند و با دوستان خود در شبکه های اجتماعی چت می‌کنند.

این کاملا واضح است که کسب و کار و کمپین های بازاریابی شما باید در تمام لحظات به خوبی حضور داشته باشد.


دیجیتال مارکتینگ می‌تواند بسیار مؤثرتر از بازاریابی جامع سنتی باشد زیرا:

  • به شما این امکان را می‌دهد که وقت و پول خود را در جایی که مشتریان شما ، وقت و پول خود را صرف می‌کنند ، هزینه کنید. (این همچنین زمینه بازی بین شرکت های بزرگ و کوچک را ایجاد می‌کند. زیرا شما می‌توانید بدون در دست داشتن بودجه‌های عظیم تبلیغاتی ، درآمد کسب کنید و در برار رقبایتان ایستادگی کنید).

  • بسیار هدفمنمد است و می‌تواند یک چیز بسیار شخصی را به یک هدف خاص تبدیل کند.

  • همچنین خیلی سریع و انعطاف پذیر است. شما به راحتی می‌توانید مبلغی که از یک روز به بعد صرف می‌کنید را افزایش یا کاهش دهید و یا اگر فکر می‌کنید که هیچ مشارکتی ایجاد نمی‌کند ، آن را متوقف کنید.

چگونه با دیجیتال مارکتینگ شروع کنید؟

برای شروع دیجیتال مارکتینگ در ابتدا — اگر خیلی مبتدی هستید — باید در نظر داشته باشید که نیازی نسیت که بسیار جذاب باشید ، اما رعایت اصول بسیار مهم است.


  • یک وبسایت بسازید که برای کاربران بهینه سازی شده باشد. (بادسترسی آسان و با یک پیام روشن) ، برای دستگاه های مختلف. (قابل استفاده در تمام سایز صفحات و دستگاه های موبایل) و بهینه سازی شده برای موتور های جستجو تا بتوانند محتوی سایت شما را به درستی پیدا کنند.

  • حضور پررنگ در رسانه های اجتماعی ، که ممکنه یک صفحه ساده در Linkedin ، یک کانال تلگرامی و یا یک پیج اینستاگرام باشد.

instagram big like


  • سرمایه گذاری بر روی تبلیغات ، مقداری بر رروی تبلیغات گوگل (Google adwords ، Google ads) یا تبلیغات کلیکی و تبلیغات همسان هزینه کنید.

چند نمونه از کمپین های تبلیغاتی را برای آشنایی بیشتر می‌توانید مشاهده کنید.


اساس دیجیتال مارکتینگ :


۱. چرا می‌خواهید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید؟

اولین قدم قبل از هر کاری ، همیشه درک این است که چرا می‌خواهید آن کار را انجام دهید؟ دیدگاه کلی شما برای کسب و کارتان چیست؟ اهدافتان در سال جاری چیست؟ اهداف خاص شما در مورد بازاریابی چیست و دیجیتال مارکتینگ قرار است چه نقشی داشته باشد؟


marketing goal

درک اهدافتان به شما کمک می‌کند تا یک طرح دیجیتال مارکتینگ قوی بسازید تا به کمک آن به هدفتان برسید


دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به جذب مخاطب بیشتر به شرکت شما کمک کند. اتصال و ایجاد ارتباط با آن چشم انداز ، می‌تواند مخاطبانتان را به طرفداران برند شما تبدیل کند و در نهایت به فروش بیشتر محصولات و خدمات خود و متقاعد کردن مردم به اینکه شما چقدر فوق العاده هستید. پس بر روی چه چیزی می‌خواهید تمرکز کنید؟ به طور واضح مشخص کنید که چه چیزی از دیجیتال مارکتینگ می‌خواهید ، قبل از اینکه بودجه و زمان زیادی را صرف آن کنید.


۲. چه کسانی اهداف شما هستند؟

برای رسیدن به مشتریان ایده‌ آل خود ، در ابتدا باید بدانید که آن ها چه کسانی هستند؟ چه چیزی می‌خواهند؟ با چه مشکلی روبرو هستند؟ و به چه چیزی نیاز دارند؟

پاسخ به این پرسش ها به شما در ایجاد محتوا و انتخاب کانال مناسب که در زمان مناسب و با پیامی مناسب و معنی دار نظر مخاطب خود را جلب کنید ، کمک می‌کند.


یک درک درست از مشتریان ایده آل می‌تواند به طراحی کمپین هایتان برای جلب نظر آن ها کمک کند


vector art of content marketing


۳. چه محتوایی می‌خواهید ایجاد کنید؟

دیجیتال مارکتینگ در واقع کمپین های تبلیغاتی بزرگ نیست که به مردم بگوید محصول شما را بخرند. در اصل به معنی ایجاد محتوای با ارزش است.

ایجاد و به اشتراک گذاری محتوایی که مخاطبان را به برند شما جذب می‌کند ، ارزش و اعتماد را برای مشتریان ایده آل شما ایجاد می‌کند و سپس آن ها را متقاعد می‌کند که محصول یا خدمات شما بهترین راه حل برای مشکل آن‌ها است.

محتوایی که شما می‌سازید در واقع در یک مکان جادویی بین برند شما و آنچه که مشتریان شما می‌خواهند بدانند قرار دارد. به این معنی که شما پیامتان را در بین آن به مخاطبان منتقل می‌کنید و در عین حال مخاطب شما به چیزی که می‌گویید علاقه‌مند است.


برخی از آخرین متدهای محتوای دیجیتال :

  • تولید ویدیو :‌ آپارات ، یوتیوب ، اینستاگرام و ... همگی پلتفرم های انتشار ویدیو هستند ، به این معنی که ویدیوی شما به طور خودکار بیشتر از مقالات یا عکس ها توسط افراد دیده می‌شود. همچنین ویدیو یک راه‌ عالی برای ایجاد ارتباطی مؤثر با مخاطبانتان است.


  • ویدیو زنده (Live Video): استریمینگ زنده به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است. این فرم از ویدیو خیلی جذاب است زیرا کاربران نه تنها فقط مشاهده می‌کنند ، بلکه امکان نظر دهی در لحظه و اشتراک آن وجود دارد. این نوع ویدیو در مخاطب شما ایجاد هیجان می‌کند و فاصله‌ی میان شما و مخاطب را کمتر می‌کند.


  • میکرو محتوا (استوری ها) : یک مثال خوب از آن‌ها ، استوری در اینستاگرام است و خوبی آن این است که زمان کمتری نیز از شما می‌گیرد.


  • محتوای تعاملی : هدف شما این است که یک مخاطب سرگردان و غیر فعال ، گشت و گذار در وب را متوقف کند و لحظه‌ای را با برند شما بگذراند. ایجاد بخش نظرات در وبسایت ، ایجاد کمپین های تعاملی و یا رأی گیری در شبکه های اجتماعی می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

نمونه ای از طراحی وبسایت تولید محتوا برای مجله بانوان را می‌توانید مشاهده کنید.


۴. چه زمانی محتوای آنلاین خود را منتشر می‌کنید؟

در ابتدا باید بدانید که چه محتوایی را می‌خواهید تولید کنید و باید تصمیم بگیرید که در کجا آن را منتشر کنید. شما نیاز دارید تا یک کانال ارتباطی مناسب بر پایه هدفتان ، نوع محتوایی که تولید کرده‌اید و اینکه مخاطبان شما در کجا هستند انتخاب کنید.


  • اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) : همکاری با افرادی که به عنوان مدل هستند و یا در شبکه های اجتماعی شناخته شده تر هستند ، می‌تواند راهی عالی برای نفوظ به مخاطبانتان و مطرح کردن شما باشد.

instagram campaign in iphone on the desk

شما فقط باید مطمئن شوید که این کار را افراد معتبر و به صورت شفاف انحام می‌دهند. نمونه کار های طراحی کمپین اینستاگرامی


  • اپلیکیشن های پیام رسان : مشتریان شما معمولا زمان زیادی را در پیامرسان ها می‌گذرانند. مثل : WhatsApp یا تلگرام. با ایجاد کانال یا گروه در این پیامرسان ها می‌توانید روابط مستقیم و معناداری را با مخاطبان خود برقرار کنید.


  • هوش مصنوعی (AI) : استفاده از چت بات ها برای پاسخ گویی به مخاطبانتان می‌تواند وقت شما را برای کار روی اولویت های بزرگتر آزاد کند. کسب و کار های بزرگ در حال بهینه سازی محتوا های خود برای جستجوی صوتی و دستیار های هوشمند مجازی مثل Alexa هستند.


۵. چگونه محتوای خود را به طور تأثیر گذار تولید می‌کنید؟

هنگامی که یک مسیر بازاریابی جدید است و هنوز فراگیر نشده ، کسب و کار هایی  که وارد آن می‌شوند با تلاش کم ، ننتایج خوبی به دست می‌آورند. در حال حاضر که دیجیتال مارکتینگ بالغ شده است ، کسب و کارها بیشتر از گذشته به اهمیت تولید محتوا پی برده‌ اند. محتوای بسیار زیادی در سراسر وب وجود دارد. در یک فضای پر سر و صدا ، که هر روز با پیام های تبلیغاتی ، بمباران می‌شود ، مقررات حریم خصوصی نیز سخت تر می‌شوند.

شما چگونه استراتژی خود را اجرا می‌کنید؟ به گونه‌ای که به سریعترین روش به اهداف خود برسید.


Marketing strategy


بعضی از بهترین شیوه های موجود:

  • بیشتر و بیشتر منتشر کنید:  بیشتر کسب و کار ها در حال حاضر در حال تولید محتوا هستند ، و این بدین معنی است که شما باید سخت تر و بیشتر کار کنید تا محتوای شما دیده شود. فقط یک بار پست نگذارید و فکر کنید که کافی است. باید در همه‌ی شبکه ها منتشر و برای آن تبلیغ کنید.

  • درگیر شدن با اعداد : در روز های اول ، شما در مورد گرفتن بازخورد و لایک از طرف مخاطبان هیجان زده‌اید ، امروزه تعداد دنبال کنندگان ، کمتر از تعداد دنبال کنندگان واقعی و فعال است. باید به دنبال افرادی باشید که به طور واقعی با شما تعامل دارند.


  • شخصی سازی : مردم از تبلیغات های انبوه خسته شده اند و خواهان مطالب و پیام هایی هستند که به طور مستقیم با آن ها صحبت می‌کنند. به دنبال آن باشید که یک ارتباط مستقیم و مؤثر با مخاطب خود داشته باشید و یک پیشنهاد متناسب با مخاطب به آن ارائه دهید.


  • صادق باشید : مخاطبان شما صداقت را ترجیح می‌دهند و فرق بین (واقعی) و (جعلی) را به سرعت تشخیص می‌دهند ، پس سعی کنید آن را در بازاریابی خود بگنجانید.


  • شفافیت : با توجه به نگرانی همه در مورد هک و یا سوء استفاده از داده هایشان ، مشتریان به طور فزاینده ارزش بیشتری برای رویکرد صادقانه و شفاف قائل هستند ، اینکه یک کسب و کار دقیقا با داده‌های آن ها چکار می‌کند. اطمینان حاصل کنید که تمام مقررات را رعایت می‌کنید ، اما بیشتر از آن اطمینان حاصل کنید که اول منافع مشتری را در نظر می‌گیرید.


حالا وقت آن است که دیجیتال مارکتینگ خود را آغاز کنید

تمام بازاریابی ها اکنون دیجیتال یا با استفاده از ابزار های دیجیتال است. دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد که کمپین های شما ، بیشتر از قبل هدفمند ، شخصی سازی شده تر و تعاملی تر باشد.

در نهایت ، به شما کمک می‌کند مخاطبان جدید جذب کنید و پیش بینی ها را به مشتریان و حتی بهتر از آن ها به وفاداران برندتان تبدیل کنید. اگر متقاعد شدید ، حالا وقت تولید و به اشتراک گذاری محتوای اختصاصی شما است.

5
از
5
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
52
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
منبع :
99Designs
ارسال دیدگاه
نمونه کار های آرمانی
عضویت در خبرنامه آرمانی
با عضویت در خبرنامه آرمانی جدیدترین مطالب را از طریق ایمیل دریافت کنید
آرمانی ، وجه تمایز کسب و کار شما...
گروه نرم افزاری آرمانی با بهره گیری از متخصصان جوان و خلاق ، فعال در زمینه طراحی و پیاده سازی وبسایت ، نرم افزار موبایل ، طراحی هویت بصری ، برندینگ و طراحی کمپین های تبلیغاتی است. تمرکز آرمانی بر ارائه خدمات به استارتاپ ها از طراحی ، اجرا تا پشتیبانی با دریافت صرفا ایده اولیه است. رضایت ۱۰۰ درصدی مشتریان آرمانی گواهی بهترین کیفیت و قیمت مناسب خدمات ماست. بدون پیش پرداخت ، بعد از دریافت نمونه اولیه طراحی ، کیفیت آرمانی را بررسی کنید.
مشاوره و سفارش پروژه
09127399399
کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آرمانی با ذکر منبع بلامانع است.