از هر ۱۰ استارتاپ ، ۹ تا در سال اول شکست میخورند. اجتناب از این سرنوشت ممکن است سخت باشد ، اما غیر ممکن نیست. مطمئنا نه وقتی که به دانش بهترین کتاب های استارتاپی مسلح هستید.
با خواندن کتاب های استارتاپی ، همانطور که از نکات و ترفند های بیشمار مربوط به زنده نگه داشتن استارتاپ مطلع میشوید ، خواندن یکی از سادهترین و سریعترین راه های یادگیری از تجربیات دیگران است.
تنها مشکل این است که کتاب های زیادی منتشر میشوند و شما به عنوان سکاندار یک استارتاپ ، وقت کافی برای اینکه تصمیم بگیرید بهترین کتاب های استارتاپی برای خواندن کدام هستند را ندارید. برای راحتی کار شما ، تصمیم گرفتیم بهترین کتاب های استارتاپی نزدیک به ۲۰ عنوان را معرفی کنیم.
این لیست در حال تکمیل شدن هست و اگر کتاب های دیگری چه فارسی یا انگلیسی که مناسب باشند را در آن قرار میدهیم. پس این صفحه را Bookmark کنید و هر از چندگاهی به آن سر بزنید و یا با عضویت پر کانال تلگرامی ما ، از آپدیت لیست باخبر شوید.
دسته بندی کتاب ها به شکل زیر است.
۱. کتاب های مدیریت و ساخت محصول
۲. کتاب های نوآوری
۳. کتاب های مدیریت تیم
۴. کتاب های توسعه و پیشرفت کسب و کار
۵. کتاب های سرمایه گذاری
کتاب های مدیریت و ساخت محصول :
The Lean Startup - نوپای ناب
رویکردی نوین در کارآفرینی
نویسنده : Eric Ries
ترجمه فارسی : دارد
بیشتر شکست استارتاپ ها زمانی است که آن ها روی حاشیه ها بیشتر از منافع شرکت تمرکز میکنند. برخی از حاشیه ها مثل : تکمیل ۱۰۰ درصدی محصول بدون دریافت بازخورد مشتریان ، تخفیف بیش از حد در بازار رقابتی حتی با سرمایه کم ، تبلیغات گسترده و بی پشتوانه فنی و ... .
اریک ریس مثال هایی از چگونگی جلوگیری از اینگونه اشتباهات رایج که بودجه استارتاپ را نابود میکنند ، در کتاب خود : The Lean Startup آورده است.
Hooked - قلاب شده
چگونه محصولاتی بر اساس عادت مشتریان بسازیم.
نویسنده : Nir Eyal
ترجمه فارسی : دارد
چرا برخی محصولات فراگیر میشوند درحالی که برخی دیگر شکست میخورند؟ چه عادت هایی مردم را موفق و چه عاداتی آن ها را نابود میکند؟ Nir Eyal به این سؤالات و بسیاری دیگر ، در کتاب Hooked پاسخ میدهد. این کتاب توضیحی برای مدل هوک است ، یک فرایند چهار مرحلهای که دستورالعمل های حفظ مشتری را ساده میکند.
The E-Myth Revisited - بازنگری استورهی دیجیتال
چرا بیشتر کسب و کار های کوچک نا کارآمدند و چه باید بکنیم.
نویسنده : Michael E.Gerber
دسته بندی : مدیریت محصول
مایکل گر ، به عنوان منتور کسب و کار های کوچک شناخته میشود. در این کتاب او را از بین بردن محدودیت هایی کسب و کار های کوچک را احاطه کرده نشان میدهد و اینکه چگونه استارتاپ ها را به سود دهی برسانیم.
در این کتاب او روشن میکند که چرا Franchising (ایجاد شعبه از یک برند یا محصول شناخته شده) بهتر است و باید از آن استفاده کنید. در پاسان ، او یک تفاوت نادیده گرفته شده بین کار در بیزینس و کار روی بیزینس را توضیح میدهد.
The 100$ Startup - استارتاپ ۱۰۰ دلاری
روش ساختن زندگی خود را بازآفرینی کنید ؛ کاری را که دوست دارید انجام دهید و آیندهای جدید بسازید.
نویسنده : Chris Guillebeau
ترجمه فارسی : دارد
آیا میخواهید یک زندگی پر از ماجراجویی ، معما و هدف داشته باشید؟ کتاب استارتاپ ۱۰۰ دلاری همان چیزی است که شما را به آن سوق میدهد.
این کتاب نشان میدهد که چگونه به سراسر جهان سفر کنید ، در حالی که زندگی خود را نیز تامین میکنید.
افراد زیادی مانند Chris Guillebeau هستند که راه هایی برای کنار گذاشتن اشتغال در وب سنتی که ما را احاظه کرده است پیدا کردهاند. آن ها پس از پیدا کردن ترکیبی کامل از اشتیاق و درآمد پایدار ، زندگی معناداری را دنبال میکنند و این شبیه به کارهایی که به طور مرتب انجام میدهید نیست. او توضیح میدهد که چگونه با سرمایه گذاری خودتان کوچک آغاز کنید و زمانی که مطمئن هستید موفق خواهد شد ، خود را غرق آن کنید.
کتاب های نوآوری
Zero to One - از صفر به یک
نکاتی برای استارتاپ ها و اینکه چگونه آینده را بسازیم.
نویسنده : Peter Thiel With Blake Masters
ترجمه فارسی : دارد
پیتر تیل برای ساختن استارتاپ ها از رویکردی غیر متعارف استفاده میکند. رویکرد کلی این است که همان ایده را تکرار کند و آن را به بخش پیگری از بازار عرضه کند. ایده های معمول در مورد WhatsApp ، اینستاگرام یا مایکروسافت جدید و بهتر است. پیتر در کتاب خود میگوید که این زمینه ها در بازار وجود دارد و ساختن یک زمینهی جدید شما را از نردبان نوآوری بالا نمیبرد. وقتی افراد ایده ها را تکرار میکنند ، سطح نوآوری را از صفر به (N) میبرند. اما کاری که تا به حال انجام نشده جهان را از صفر به یک میرساند.
The Innovator's Dilemma - معضل نوآوری
وقتی که فناوری جدید باعث شکست شرکت های بزرگ میشود.
نویسنده : Clayton M. Christensen
ترجمه فارسی : دارد
معضل نوآوری یکی از بهترین کتاب ها برای کارآفرینان است که وضعیت بسیاری از شرکت ها را تغییر داده.
این کتاب به یک سوال پاسخ میدهد :
چرا کسب و کار ها حتی پس از انجام همهی کار ها به درستی ، شکست میخورند؟
این کتاب بیش از یک دهه پر فروش باقی مانده است ، به ویژه برای کار آفرینان ، مدیران و مدیر عاملان نوشته شده است و نکات و هشدار هایی را برای کسب و کار ها بیان میکند.
Founders At Work - بنیانگذاران در حال کار
داستان های روزهای اولیه استارتاپ ها
بنیانگذاران اپل ، مایکروسافت ، گوگل و حتی WhatsApp افرادی مثل شما بودهاند ، اما امروزه آن ها بنیانگذار شرکت های چند میلیارد دلاری هستند.
چه چیزی باعث این تغییر شد؟ چگونه توانستند سرمایه گذاران را ترغیب کنند از ایدههای آن ها حمایت کنند؟ آیا آن ها اشتباهی نیز مرتکب شدند؟ اگر که اشتباهی بود ، چگونه آن را اصلاح کردند؟ Founders At Work مجموعه ای از مصاحبه ها با بنیانگذاران شرکت های فناوری است که به این سؤالات پاسخ میدهند.
Crossing the Chasm - گذر از پرتگاه
بازاریابی و فروش محصولات پیچیده به مشتریان
آیا میخواهید کتابی فوق العاده برای فروش محصولات فناوری به بازارهایی که به تدریج بزرگتر میشوند را بخوانید؟ کتاب Crossing the chasm بینش جدیدی را در مورد واقعیت های بازاریابی پیشرفته با تاکید بر اینترنت ارائه میدهد . این کتاب برای افرادی که میخواهند سهمی در بازاریابی در بازارهای مهیج داشته باشند ضروری است.
کتاب های مدیریت تیم
Creativity Inc - شرکت خلاقیت
غلبه بر نیروهای غیر منتظرهای که بر سر راه الهام بخشی قرار میگیرند.
نویسنده : Ed Catmull
ترجمه فارسی : دارد
Ed catmull در طول زندگی حرفه ای خود با پیکسار همراه بوده است. او میداند که چگونه با قرار دادن خلاقیت در فرهنگ شرکت ، یک استودیوی انیمیشن سازی تازه تأسیس را به یک برند جهانی شناخته شده تبذیل کنیم.
در دوران تصدی او ، پیکسار برخی از محبوب ترین فیلم ها از جمله Toy Story, Incredibles , Monsters Inc و بسیاری دیگر را راهاندازی کرد.
در کتاب Creativity Inc او در مورد استراتژی های خلاقانه مینویسد که میتوانید از طریقی ساده به سازمان خود بیفزایید و اهدافی را خلق کنید که همه کارمندان را در یک مسیر یکپارچه به موفقیت برسانید.
Good to Great - از خوب به عالی
چرا برخی از شرکت ها بسیار بزرگ میشوند و برخی دیگر خیر؟
نویسنده : James C. Collins
ترجمه فارسی : دارد
چرا برخی از شرکت ها در بلند مدت بسیار بزرگ میشوند و برخی دیگر خیر؟ آیا ویژگی های خاصی وجود دارد که منجر به این رشد میشود؟
James Collins با پیوند موفقیت شرکت های قبلی و تجزیه و تحلیل صفات آن ها به شیوهای قانع کننده به این سؤال پاسخ میدهد.
Start with Why - با چرا شروع کنید.
چگونه رهبران بزرگ الهام بخش دیگران میشوند.
نویسنده : Simon Sinek
ترجمه فارسی : دارد
چرا برخی سازمان ها ابتکار بیشتری دارند؟ چه چیزی بین مدیران آن ها مشترک است؟
این کتاب با مثال هایی از گذشته به این سؤال و سؤالات دیگر پاسخ میدهد. او با تجزیه و تحلیل شخصیت استیو جابز ، Martin Luther و برادران رایت به دنبال شباهت های برجسته ای است که منجر به موفقیت میشوند.
کتاب های پیشرفت و رشد کسب و کار
The Checklist Manifesto - چک لیست بیانیه
چگونه کارها را درست انجام دهیم.
نویسنده : Atul Gawande
ما همیشه برای اصلاح و بهبود بخشیدن تلاش میکنیم. تحصیلات بهتر ، مهارت های بهتر ، شغل بهتر ، درآمد بهتر و ... . اما همیشه موفق نیستیم.
Atul Gawande استدلال قانع کنندهای را بیان میکند که میتوانیم با استفاده از ساده ترین روش ها و ساده ترین مجموعه مهارت ها ، بهتر از قبل عمل کنیم. او آن را (چک لیست) مینامد.
او از طریق مقیاس ، داستان های الهام بخش و قانع کننده در کتاب خود ، روایت میکند که چگونه چک لیست ها میتوانند در بهبود چشمگیر طرز تفکر ، زندگی و زمینه کاری به ما کمک کنند و این که بهتر شدن همیشه ضروری نیست.
The Four Steps to the Epiphany - چهار قدم برای رسیدن به شکوفایی
استراتژی های موفق برای محصولاتی که برنده میشوند
این کتاب یک راه حل چهار مرحلهای عملی برای ساده کردن روند توسعه مشتری برای استارتاپ ها ارائه میدهد. این اولین کتابی است که رویکرد Lean Startup (نوپای ناب) را برای سرمایه گذاری های جدید ارائه کرد. استارتاپ ها باید بدانند که نسخهی کوچکتری از شرکت های بزرگ نیستند ، بلکه آن ها تحت یک مدل تجاری بسیار متفاوت عمل میکنند. این کتاب نمونه های مشخص در مورد چگونگی ارتقا استارتاپتان به سطح بعدی ارائه میدهد و اینکه برای این منظور چه رویکرد هایی باید در نظر گرفته شود.
Traction - کشش
چگونه هر استارتاپی میتواند به رشد انفجاری دست یابد.
نویسنده : Gabriel Weinberg and Justin Mares
ترجمه فارسی : دارد
در واقع یکی از بهترین کتاب ها برای کارآفرینان است.
بیشتر استارتاپ ها به خاطر اینکه نمیتوانند محصول موفقی بسازند شکست نمیخورند ، آن ها شکست میخورند چون نمیتوانند کشش ایجاد کنند.
Traction در مورد این نیست که یک استارتاپ چقدر خوب به بازار عرضه شده است. بلکه در مورد تعداد مشتریانی که به دست میآورد و یا اگر خدمات رایگان ارائه میدهد ، در مورد تعداد کاربران است.
Gabriel Weinberg و Justin Mares تجربیات خود در مورد ساختن یک شرکت موفق به اشتراک میگذارند. آن ها میگویند که این مربوط به این نیست که شما چه میزان هوشمندانه بازاریابی کنید یا چقدر پول به دست آوردهاید ، بلکه در مورد این است که چقدر میتوانید رشد کنید. کشش تضمین میکند که شما در مسیر صحیح هستید.
The 7 Day Startup - استارتاپ ۷ روزه
تا زمانی که راه اندازی نکنید یاد نمیگیرید.
نویسنده : Dan Norris
ترجمه فارسی : دارد
Dan Norris تنها در هفت روز یک تجار پایدار و جاری ایجاد کرده و در کتاب استارتاپ هفت روزه رازهای آن را بیان کرده. اکنون کسب و کار او 4000,000 دلار ارزش دارد و درآمد او همچنان ادهمه دارد.
کتاب های سرمایه گذاری
The Hard Thing About Hard Things - نکات دشوار در مورد چیز های سخت
ساخت یک کسب و کار در حالی که پاسخ های ساده وجودد ندارند.
نویسنده : Ben Horowitz
ترجمه فارسی : دارد
Ben Horowitz ، بنیانگذار Andreessen Horowitz ، بینش های به دست آمده از توسعه ، مدیریت و فروش شرکت های فناوری را به اشتراک میگذارد.
این کتاب بر اساس وبلاگ وی نوشته شده است که در آنجا وی از تجربیاتی که در طول کار خود به دست آورده ، به رهبران توصیه میکند. در کتاب ، او در مورد زمان مناسب برای اتخاذ تصمیماتی مانند کاهش کار ، فروش یک شرکت ، ایجاد تغییرات بزرگ در ساختار و پاسخ به سایر مشکلات مدیریتی بحث میکند.
Will it Fly? - آیا پرواز خواهد کرد؟
چگونه ایده کسب و کار بعدی خود را محک بزنید و اینکه پول و زمان خود را هدر ندهید.
قبل از سرمایه گذاری از خود بپرسید : آیا پرواز میکند؟
با مطالعه این کتاب ۴۴ عنصر اصلی مورد نیاز برای موفقیت کسب و کارتان را پیدا کنید. این ۴۴ عنصر اصلی در زمان راه اندازی ۲۰۰ کسب و کار مورد مطالعه قرار گرفت و در قالب یک گگتاب خوب به نام Will it fly? در اختیار شما قرار دارد.
این کتاب برای سرمایه گذاران ، شرکت های VC و سهامداران که در استارتاپ های جدید سرمایه گذاری میکنند ضروری است.
Venture Deals - معاملات سرمایه گذاری
از وکلا و سرمایه گذاران خبره هوشمند تر باشید.
نسل جدید کارآفرینان مشتاقانه علاقه دارند که بدانندمعاملات سرمایه گذاری چگونه کار میکنند ، تا با قرار دادن استارتاپ خود در راه درست ، سرمایه بیشتری برای آن جذب کنند. اما هیچ کس نمیتواند آن را بهتر از افرادی که قبلا درگیر آن بودند ، درک کند.
در تمام کتاب Brad Feld و Jason Mendelson عناصر اصلی معاملات سرمایه گذاری را بیان میکنند. هر دوی آن ها بیش از بیست سال در این زمینه تجربه دارند و در صد ها سرمایه گذاری در شرکت های VC شرکت داشتند.
Mastering the VC Game - تسلط بر بازی VC
چگونه میتوان از استارتاپ به عرضه در بورس با توجه به شرایط خاص شما رسید؟
برای اولین بار استارتاپ خود را به سرمایه گذاران ارائه میدهید؟
یاد بگیرید که چگونه زمینه مناسب را فراهم کنید. این کتاب ، توضیه های علمی را از مصاحبه با ده ها نفر از کارآفرینان و VC های موفق ارائه میدهد.
کدام یک را در ابتدا بخوانیم؟
از خود بپرسید مشکل اصلی استارتاپ شما چیست؟ سپس کتاب مربوط به آن حوزه را برای خواندن انتخاب کنید.
امیدواریم این لیست از بهترین کتاب های استارتاپی برای شما مفید باشد ، اگر که برای شما مفید بوده این لیست را با دیگر دوستانتان که قصد راه اندازی یا توسعهی استارتاپشان را دارند به اشتراک بگذارید.
اگر کتاب های دیگری در زمینه استارتاپ میشناسید که میتواند برای دیگران مفید باشد در قسمت دیدگاه ها با دیگران به اشتراک بگذارید.